Slutte i morgen - eller om ei uke?

2 svar [Siste innlegg]
Ossis bilde
Last seen: 6 år 45 uker ago
Ble med: 21.02.2011

Hvilke erfaringer har folk: Bør man kutte røyken tvert, eller bestemme seg for en dato om ei uke eller to? Det føles nemlig litt ulogisk å bestemme seg for å slutte, og så fortsette å røyke...

Jeg har bestemt meg nå, etter en kraftig advarsel. Legen min ringte til meg og ville prate om resultatet av en røntgenfotografering. Gjett om jeg ble redd! Har vært røyker i 50 år og tenkte at NÅ får jeg dødsdommen!

Heldigvis viste det seg at det var noe helt annet og ikke noe alvorlig en gang. Men i tillegg har jeg "luft på lungene" (ikke kols), og han syntes nok det var på tide å slutte.

Jeg føler det som om jeg har fått en helt utrolig NY SJANSE!

Men så er jo spørsmålet: Skal jeg kutte nå, i morgen eller om ei uke?

Ossi

jassås bilde
Last seen: 6 år 33 uker ago
Ble med: 01.02.2011
Eg satte datoen to uker frem

Og eg har vert røykfri i 40 døgn nå.  De to ukene brukte eg til å motivere meg, eg leste endelig ikkerøyker av Allen Carr.  Den hjalp meg til å rydde i tankemønstrene mine.

Da dagen kom gleda eg meg til å ta fatt på mitt røykfrie liv.  Og det har vært lett.  Eg var innbarka storrøyker i 33 år.  Eg har prøvd å slutte mange ganger, men gitt opp etter kort tid.  Eg har prøvd nikotinplaster, nikotintyggis, men det fungerte dårlig for meg.  Det trigga røykesuget i meg og det enda med at eg røykte med plaster,eller med munnen full av nikotin tyggis.

Denne gangen la eg vekk tobakken.........ferdig arbeid.  Eg har hatt lyst på røyk, men har holdt meg.  Ingen nikotinerstatning, snus, legemiddel.  Har rett og slett vært veldig veldig flink...

Kan eg med ryggrad som en kokt spagetti, så kan alle tenker eg.

Uansett.  Lykke til.  Det er verdt det.  Anbefaler forumet til slutta.no.  Det lever, er motiverende og støttende:)

FriskPusts bilde
Last seen: 6 år 41 uker ago
Ble med: 17.03.2011
Brukt tid på det mentale

Jeg brukte 6 uker på å bli klar. Begynte med champix og da skal man ha en sluttdato satt mellom 8 og 14 dag i programmet. Men når jeg nådde dit var jeg langt i fra klar. Så jeg fortsatte å røyke mens jeg fortsatte å ta champix. Da første brettet var brukt opp var jeg klar. Jeg hadde brukt tida til å forberede meg mentalt mens jeg samtidig opplevde at røyken gav meg mindre og mindre og at den smakte verre og verre. Det at jeg røyka samtidig som jeg trente mentalt førte til at jeg til slutt nådde et punkt hvor jeg ikke lenger ville røyke. Da heiv jeg siggpakka og har ikke røyka siden. Det er nå 9 dager siden jeg slutta. Jeg vet med meg selv at jeg aldri vil røyke igjen. Ikke engang smake. Det som før gav meg så mye, er i dag motbydelig og frastøtende. Jeg er endelig og for alltid ikke-røyker.

FriskPust