Røyksug etter 2 måneder

7 svar [Siste innlegg]
Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde

Slutta i påsken og har hatt det greit til nå. Men for tiden er jeg hele tida på nippet til å kjøpe sigaretter igjen. Har problem med å overbevise meg selv om at det ikke er lurt. Det vil si: Jeg VET jo at det er dumt å begynne igjen. Men trangen er veldig sterk! Noen tips? har prøvd trening, tenke på noe annet, tenke på fordelene ved å være slutta, på min kreftsyke mor som sannsynligvis dør pga tobakken, osv osv.

Er nok et håpløst tilfelle!

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Min erfaring med røykeslutt

Jeg sluttet for ett års tid siden og holdt meg i 3 mnd, så begynte et intenst sug å melde seg. En natt jeg var på besøk hos min far, gikk jeg ned i stuen og rullet meg en rullings av pakken hans. Husker jeg satt med røyken i munnen, lighteren i handa og tenkte grusomt på hvilket nederlag det ville være å dra noen trekk. Etter ti minutter hadde jeg gått og lagt meg igjen, uten å røyke. Det føltes godt.

Litt senere møtte jeg en stressende situasjon, og da var ikke viljestyrken der. Jeg røyket noen få trekk, og angret med en gang jeg hadde gjort det. Det smakte totalt drit også, og jeg synes hele greia var vemmelig.

Det som skjedde var imidlertid at tapet ved å røyke en til var blitt mindre. Altså, jeg følte jo ikke lenger at jeg hadde holdt meg røykfri i 3 mnd, og nederlaget ved å ta en røyk føltes ikke like stort lenger, og slik begynte det. Nå røyker jeg like mye som før, og skal prøve å slutte igjen når denne tobakkspakken er tom.

Hvis du velger å begynne igjen, så vil du garantert gå gjennom samme greia en gang til. Du vil prøve å slutte igjen. Hvis du failer nå, så er det jo veldig trist for din egen del, siden du har vært så flink. Det er jo unødvendig å begynne nå, når du vet at du kommer til å prøve å slutte i fremtiden.

Min plan denne gangen er simpelten å holde ut med meg selv. Å slutte å røyke er en øvelse i impulskontroll. Det er en utfordring i å tenke rasjonelt og å avfeie emosjonene. Impulsen til å ville røyke, tror jeg er fundert i underbevisstheten f.eks. ved at stresset man føler ved å tenke på at man aldri kan røyke igjen, trigger en impuls til å ville røyke. (fordi røyking er noe man ofte gjør for å stresse ned).

Jeg håper du klarer deg, og jeg skjønner at det er totalt jævlig.

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Det går snart over!

Ikke røyket på et år, men føler like sterkt sug etter nikotin iblant.

Forbasket slitsomt.

Sluttet uten hjelpemidler av noe slag.

Problemet mitt er at jeg belønnet meg med en sig. uansett situasjon, hele døgnet igjennom - slik at sug ikke bare oppstår ved feks vante situasjoner som trigger sug - slik som om morgenen - etter måltider, til kaffen - ved sosiale anledninger - når du stresser osv.

Sug trigges hos meg hele døgnet igjennom uavhengig av situasjoner.

Hjernen er bare så programert til å få det lille "kicket" som nikotinet gir - at jeg tviler sterkt på at dette er rent psykologisk. Tar nok lang tid å forandre hvordan de små grå fungerer - rent fysiskt.

Jeg tror det generelt er vanskeligere å slutte for stor-røykere, og de som har røyket +25 år feks. + de som begynte å røyke i svært ung alder. 12-13år feks.

jumbos bilde
Last seen: 5 år 37 uker ago
Ble med: 29.09.2010
Forstår hva du mener,

Forstår hva du mener, Gjesterøyker, og vil anbefale deg å lese Endelig ikke-røyker av Allen Carr. Jeg hadde god nytte av å lese den fordi den går nøye inn på dette med å fjerne assosiasjonene man har med røyken. Jeg for min del forbandt f.eks. kaffe med røyk, men et par uker før jeg sluttet å røyke begynte jeg å skille de to. Tok aldri med meg kaffe ut mer. Det gjorde det utrolig mye lettere å slutte, fordi jeg fortsatt fikk de gode kaffepausene uten å tenke på røyk hele tiden.

Andre assosiasjoner, f.eks. rødvin, gjorde jeg på samme måte, men etter at jeg hadde sluttet. En kveld, så var det over, fordi jeg opplevde at situasjonen var minst like koselig uten røyken. Koseligere, faktisk, fordi man slipper å fly ut og inn i allslags vær, føle at de andre ser ned på en, at man lukter vondt, og gå glipp av alle samtalene som foregår inne. Saken er at de situasjonene man gjerne tok en sigarett, var koselige I SEG SELV, og de vil være like koselige uten røyken HVIS man ikke hele tiden ødelegger for seg selv ved å ønske seg noe man ikke er villig til å gi seg selv.

Hvis du syntes dette virket logisk, løp og kjøp boken :-) ønsker deg lykke til videre.

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Gammel vane vond å vende

Inne i min fjortende måned som ikkerøyker nå. Og det går på et vis; går  med et konstant sug etter "noe".  Maten smaker langt bedre nå enn før, men det er grenser for hvor mye man kan dytte i seg.  Tygger gummi med eukaplyptus og peppermynte til jeg er matt i kjevene. Unner meg også to stykk nicorette a 2mg pr dag, og merker da en tydelig ro senke seg  etter en  stund.  Ofte, veldig ofte , fristet til å begynne å røyke igjen, men jeg frykter at et drag er nok til at jeg sitter i saksa på ny.  Foreløpig har jeg   valgt å forbli røkfri.  Lysten står til røyk. Fornuften sier klart og tydelig nei.

Leste en gang at det ikke går å bryte en vane, men det går å bygge en ny.  Egentlig et stort under at jeg  evner å bygge denne nye vanen etter mer enn 50 år i  tobakkens grep.  Og de siste  fem eller ti årene  forløp med tent sigarett fra syv om morran til tolv om kvelden.  Joda, det går.

Mvh Røykfri røykelsker.     

Nemiserables bilde
Last seen: 5 år 35 uker ago
Ble med: 08.11.2011
Slutter nå!

Har nettopp tatt "den siste røyken". Jeg sa det til meg selv også: "nå er det slutt", for så og registrere meg her. Føler at jeg trenger å forberede meg.

Har ikke røyket så veldig lenge (3-4 år), men suget er meget sterkt uansett.

Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente meg av humørsvingninger og generelt sug den første tiden? Jeg har hørt at det 3 første ukene er verst, men så leser jeg jo her at nikotinsuget kommer tilbake som en gammel gjest og banker på etter lengre tid også.

Er det noe jeg kan gjøre denne tiden som vil lette trykket?

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Begynn med noen ordentlige rusmidler i stedet

Mariuhuana for eksempel er mye mindre skadelig enn tobakk. Det gir mye større rus også. Hvorfor pine seg med dårlig rus, stor skade og dyr drift.

Erstatt tobakk med ordentlig rus spør du meg.  Jeg skal røyke pot igjen om kort tid. Gleder meg. 

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Begynn med noen ordentlige rusmidler i stedet

Mariuhuana for eksempel er mye mindre skadelig enn tobakk. Det gir mye større rus også. Hvorfor pine seg med dårlig rus, stor skade og dyr drift.

Erstatt tobakk med ordentlig rus spør du meg.  Jeg skal røyke pot igjen om kort tid. Gleder meg.