Livredd kjæreste

4 svar [Siste innlegg]
Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde

Jeg er samboer med en mann som røyker mye. Han er snart 45 år. Han har gjort et svært så halvhjertet forsøk på å slutte ved hjelp av Champix. Etterhvert økte han igjen forbruket paralellt med at han gikk på medisiner. Problemet mitt er at begge foreldrene hans har dårlig helse som følge av røyking. Vi snakker om mor med flere infarkter før hun ble seksti, og far som overlevde lungekreft i en alder av femti. Han har hatt svært dårlig helse siden. Begge røyker mye fortsatt! Jeg er rett og slett forferdelig engstelig. Kjenner at det går ut over nattesøvnen min Samtidig klarer ikke jeg å motivere ham til å slutte. Uff - hva skal jeg gjøre. Nytter ikke mase, nytter ikke å tie stille heller...blir ganske fortvilet egentlig.

FriskPusts bilde
Last seen: 7 år 26 uker ago
Ble med: 17.03.2011
Egentlig svært lite du kan

Egentlig svært lite du kan gjøre, annet enn å prøve å motivere ham. Men dersom du maser for mye blir det bare feil og han vil trassrøyke. Skal han slutte å røyke må han gjøre det for sin egen del, fordi han selv vil. En som forsøker å slutte fordi andre maser og presser vil aldri lykkes, nettopp fordi han/hun gjør det på feil premisser. Jeg har forsøkt å slutte å røyke fordi andre maste. Det gikk ikke. Nå slutter jeg fordi jeg selv vil og det har gått utrolig mye bedre enn ved tidligere forsøk. Det du kan gjøre er å servere ham en pausibel og godt fundert grunn til at han bør slutte. En grunn servert på en slik måte at han fatter alvoret og faktisk blir litt redd selv. Jeg fikk en advarsel fra min lege. Det gjorde susen for meg. Kan hende det fungere for andre også.

FriskPust

Røykeslutts bilde
Last seen: 2 år 47 uker ago
Ble med: 25.08.2009
Støtte ved røykeslutt

Jeg forstår godt frustrasjonen din, men er dessverre ingen ekspert på mellommenneskelige relasjoner og motivasjon. Dog, i et forhold handler jo ting om at begge partene skal ha noen lunde lik maktbalanse. Derfor er det ofte forstemmende for den røykende parten når den andre forsøker å påvirke til endring av atferd. Man vet jo som røyker at man gjør uklokt i å røyke, og påminnelser er kun en indirekte måte å poengtere svak viljestyrke.

Det er også veldig individuelt hva som kan virke motiverende på et individ kontra et annet, så det finnes ingen fasit på det du spør om. Har også bange anelser om at du vil påvirke negativt og masete, dersom du forteller ham hvor negativt røykingen hans påvirker deg.

Hva med å foreslå overgang til porsjonssnus? Det er på langt nær like helseskadelig, og mange har gode resultater ved overgang fra røyk til snus. Hvis han for eksempel ønsker seg ny bil, så kan det være en idé å vise at dersom røykingen slutter, vil målet kunne nåes, etc etc.

Han vil jo tydeligvis slutte, han synes bare det er vanskelig. Den beste perioden å slutte på er når ting er i balanse. Det vil si at man ikke er stresset, og så videre. For eksempel iløpet av en lengre ferie.

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Takk skal du ha.Han er nok

Takk skal du ha.

Han er nok ingen snuser, og det økonomiske perspektivet er han nok klar over. Jeg har igrunnen innfunnet meg med at "masing" ikke er til noen hjelp. Men det er vanskelig for meg når jeg er så redd for at det skal gå helt galt. Vi har hatt veldig mye stress i livet på alle fronter nå, så tidspunktet for å prøve Champix, som forøvrig var selvvalg,t var nok ikke ideelt. Jeg får håpe han innser at han gambler med helsa si, og klarer å finne den nødvendige motivasjon på et senere tidspunkt. Nå er våren her, og røykingen tiltar fra dag til dag - og røykehosten er atter på plass...sukk...

Moa
Moas bilde
Last seen: 7 år 18 uker ago
Ble med: 27.05.2011
Jeg mistet min svigermor for

Jeg mistet min svigermor for 1 år siden, av kols. Det å se henne gjennom denne sykdommen, i mange år, og spesielt på slutten....skremmende!!!

Dette vil jeg IKKE at mine barn skal oppleve, og jeg kan ikke være så egoistisk at jeg utsetter de for det heller. Om dere har barn så bruk det som en motivasjonsfaktor. Min mann har til dags dato aldri sagt han vil jeg skal slutte, men minnet meg stadig på hvordan hans mor hadde det de siste årene....propaganda nok d....