Jeg klarer ikke å tolerere at kjæresten min røyker

3 svar [Siste innlegg]
Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde

Jeg har en kjæreste som var ikkerøyker da jeg møtte ham. Rett etter at vi ble sammen, sprakk han pga mye stress. Fra å røykle 4-5 sigaretter om dagen, røyker han nå omtrent en eller flere i timen. å snart han skal ta en telefon, eller det er reklamepause på TV, e.l., så er det frem med en ny sigarett.

Går det an å bli så avhengig, eller kan han bare skjerpe seg? Jeg begynner å få nok av det. Trives veldig dårlig med konstant røyklukt, og kjenner at jeg synes det er lite ok at røyuk får større og større plass i hverdagen.

Noen som har tilbakemeldinger til meg? Bør jeg bare kutte ham ut, eller er det jeg som må akseptere slaveriet hans?

Champixs bilde
Last seen: 6 år 39 uker ago
Ble med: 04.03.2010
Hopp heiJeg kjenner igjen

Hopp hei

Jeg kjenner igjen problemstillingen, men fra den andre siden. For en del år siden var jeg sammen med ei som irriterte seg stort over røykingen min, men jeg hadde røyket i mange år før vi møttes og ble sammen.

Det hele resulterte i at jeg fikk skyldfølelse hver gang jeg tok meg en røyk, mens hun maste mye om hvor vondt det luktet og om når jeg hadde tenkt til å slutte.

Hvis vi var hos henne røyket jeg ute, når vi var hos meg røyket jeg ut av vinduet, gikk ut eller så røyket jeg inne hvis vi f.eks. så film. Om jeg var hos henne, så gikk jeg ut og røyket alene, men når vi hos meg spurte jeg om hun ble med for å holde meg med selskap. Hun pleide ikke å bli med ut, sikkert fordi hun ville gi meg et insentiv til å slutte. Det synes jeg var provoserende, siden jeg gikk ut av hensyn til henne, så da endte det ofte med at jeg røyket inne når vi var hos meg.

Kjærester ser ofte etter aksept fra hverandre, og mas og dårlig samvittighet for røyking kan føre til dårlig stemning etc. Alle røykere føler samfunnsopposisjonen mot røykingen gjennom røykeloven, skjulte røykpakker, advarsler og groteske bilder på røykpakkene og så videre. Det gjør det nok lite hyggelig å få høre det samme fra den man elsker og søker støtte fra.

På spørsmål om det går ann å bli så avhengig, så er svaret et rungende ja. Røyking kan sammenliknes med en sterk form for tørste eller sult som må tilfredstilles ofte for å unngå ubehag. Litt som å gå med for trange sko, og når man tar seg en røyk føles det som om man får av seg de trange skoene.

Å stille ultimatum og liknende er nok ikke så lurt. Man motiverer ikke folk til varig endring i atferd gjennom å stille ultimatum. Du er jo tross alt sammen med personen som helhet, og da bør du ta fordeler såvel som ulemper. Hvis du er villig til å avslutte forholdet pga røyk, så sier det vel kanskje mer om styrken på forholdet deres enn noe annet?

Min konklusjon er at du får holde ut med røykingen, eller prøve å få til en ordning hvor partneren din røyker ute eller under kjøkkenvifta av hensyn til deg. Videre kan du prøve å motivere ham til røykeslutt på en skjult måte, slik at han ikke forstår at han blir manipulert. Et eksempel er at du er mer intim med ham rett etter tannpuss, men at det avtar når han har røyket. Hvis han spør om hvorfor, kan du på en "motvillig" måte si at det er ubehagelig for deg å kjenne røyksmaken og lukten ved nærkontakt. Hvis du sier det rett ut kan det oppfattes som om du vil gi ham dårlig samvittighet, men hvis du er litt motvillig, så ser det mer ut som om du prøver å unngå nettopp det, men at du prøver å karre til deg litt intimkontakt, før det blir ubehagelig pga lukt.

En mer åpen og kanskje mer lystbetont måte er å tilby en deilig og total ego-massage hvis han holder seg røykfri en hel dag. Du kan gi ham en free bee, gjerne med happy ending, og så love en slik for hver dag om han klarer å holde seg unna, hehehe.

Hvis han ønsker seg noe spesielt, så kan du sette opp et budsjett over hvor lang tid han må legge av "røykebudsjettet" før han har råd.

Det finnes mange måter å slutte på, men man må først og fremst ville det selv. Håper du fikk litt å tenke på :)

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Takk for tilbakemeldingen

Hei

Ja, jeg fikk en del å tenke på. Du har selvsagt helt rett i at det er personen som helhet jeg velger å være kjæreste med, og at det er hvordan han er i relasjon til meg som er det viktigste, ikke hans røykevaner...

Det er det jeg tenker på, og det er derfor jeg skrev innlegget. Jeg har så mye bra i forholdet at jeg ikke vil la røykingen overskygge det. Og så er det akkurat det som skjer noen ganger inni meg. Jeg blirhelt opphengt i det og det blir overdimensjonert.

Så takk til deg for reflektert respons!

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Hei, og takk for reflektert

Hei, og takk for reflektert svar!

Ja, jeg har fått masse å tenke på. Du har helt rett i at det kan si mye om forholdet om man vurderer å kutte det ut pga røyking. Og det er jo derfor jeg skriver her - jeg har en flott kjæreste jeg ikke vil miste, og det er jo ikke røykingen, men persoene jeg er sammen med.

Så takk skal du ha!