Hvorfor slutter du å røyke?

6 svar [Siste innlegg]
Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde

Hva er hovedgrunnen til at du vil, skal eller allerede har sluttet å røyke?

For å begynne med meg selv, så får jeg vel vedgå at grunnene mine ikke er direkte kreative, da både forbedret helse og økonomi er representert. Men i det siste har jeg møtt på en grunn til. Jeg driver med etterutdanning, og på skolen jeg går er røykere i fåtall. Det føles faktisk lite komfortabelt å sette seg inn og forpeste de andre under forelesning, etter at jeg har vært ute og dosert kroppen. (Ja, jeg er litt sensitiv på sånt).

Jeg har også tenkt at røykingen kan bli en klamp om foten når jeg tar steget inn i en ny karriére (jeg blir siviløkonom). Har fått inntrykket av at det ikke tar seg ut å stinke røyk i en rekke situasjoner, da folk som er sensitive for det vil føle ubehag.

Se for eksempel for deg at man er leder, og en medarbeider føler ubehag når du kommuniserer med vedkommende. Da vil jo kommunikasjonen lide som resultat. I andre tilfeller sitter du kanskje med viktige kundeprospekter, og møtet blir ladet av negative emosjoner som kan være til hinder for å komme til enighet.

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Underlig.

Jeg har aldrig helt forstått at økonomi kan være motivasjonsfaktor for å slutte å røyke.

Vi snakker ikke om store beløp, og i tillegg kjøper mange røyk i sverige + taxfree osv.

Med tanke på at man blåser betydelig mer penger på alt mulig tull ellers, så klarer jeg ikke å se på noen titals tusenlapper sparte som motivasjon for å slutte med noe man nyter og har gjort i flere tiår.

Helse derimot - har ingen pris!

Sigarettmomss bilde
Last seen: 5 år 37 uker ago
Ble med: 11.06.2011
Økonomi og avhengighet

Enig i at det finnes viktigere grunner enn økonomi til å slutte, men jeg må nok innrømme at økonomi spiller en viktig rolle for meg. Sånn er det når man ikke er rik og berømt :)

Jeg røyket vanligvis rundt 25-30 til dagen, det ble cirka 100 kr per dag og 3 000 i mnd. Det er nok til en ganske OK bil, men jeg kommer nok heller til å oppgradere kostholdet mitt betraktelig.

Hovedgrunnen til å slutte er fordi jeg er lei av avhengigheten. Det å alltid måtte ha røyk tilgjengelig, og å alltid måtte legge inn røykepauser etc.

Sinthras bilde
Last seen: 5 år 35 uker ago
Ble med: 01.01.2011
Økonomi

Er enig meg deg. Det går mye penger til røyk. Og det med at det er røyken som bestemmer over livet ditt. Hele tiden måtte ha med seg røyk. Og huske å kjøpe inn nok. Når det er helligdager og enn skal på fest eller bort. Tenke på at nå må jeg røyke. Blir  så lang  tid til neste røyk.

Klart helse har mye og si. Det har faktisk penger også. For de som ikke har mere en akkurat.

Ingen bestemmer over Mitt liv :-)

Gjesterøyker
Gjesterøykers bilde
Økonomi my ass!

Enig med han over her!

2 harryturer i året til sverige, så har jeg 10 kartonger røyk!

350kr kartongen =3500kr

Siden jeg bare røyker  8-10 om dagen blir det faktisk ikke dyrt å røyke i det hele tatt!

Resten kjøper jeg på dansketurer osv. der prisene er enda lavere.

Ikke rart folk har dårlig råd, når de ikke klarer å administrere sin egen røyking engang!

Martas bilde
Last seen: 6 år 2 uker ago
Ble med: 02.06.2011
.....legger man på prisen for

.....legger man på prisen for en harry tur for oss vestlenninger blir ikke røyken særlig billig.....men i helgen skal jeg ta turen, da skal jeg bruke pengene på mye hyggeligere ting enn røyk......litt hygge blir det jo for skarve 3500 også vel?

Så i år er det snakk om å administrere pengene og ikke røykingen, selv om jeg ikke har spesielt dårlig råd....:-)

Lena Angelias bilde
Last seen: 5 år 14 uker ago
Ble med: 16.03.2012
dette slutter jeg å røyke for-

får bedre økonomi og helse, blir mer i vigør, kan nyte livet uten giftstoffer.

har astma - regner med at den blir veldig mye bedre når jeg slutter å røyke! :)